آدرس:

تهران، سه راه تهرانپارس، جاده آبعلی، خیابان اتحاد، پلاک 243

تلفن:

09124179750 - 02177348201

کمپرسور سردخانه خودرو چیست؟

کمپرسور سردخانه خودرو چیست؟

مقدمه:

در این مقاله، ما در مورد بخش های اساسی و اصلی پیکربندی کمپرسور سردخانه خودرو، انواع کمپرسور ها و همچنین مزایا و معایب هر کدام از سیستم های مختلف کمپرسور ها صحبت خواهیم کرد. پس از اتمام مطالعه این مطالب، شما اطلاعات بسیار خوبی در مورد نحوه عملکرد کمپرسور ها خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: سردخانه ماشینی

بیشتر بخوانید: سردخانه کامیون

بیشتر بخوانید: قفل و لولا سردخانه های خودرو

کمپرسور سردخانه ای خودرو چیست؟ 

کمپسور ها، مهم ترین بخش سیستم های خنک کننده هستند.

به صورت کلی در درون کمپرسور سردخانه خودرو بخار مایع سیال به صورت مایع سیال بسیار گرم در می آورد تا در درون کندانسورها دمای آن تخلیه شود و موجب خارج کردن گرمای اضافه از داخل فضای سردخانه ای گردد. کمپرسور با سیستم قرقره و کمربند کار می کنند و با کمک موتورهای برقی نیروی مورد نیاز خود را دریافت می کنند.

کمپرسور سردخانه خودرو به منظور گردش و پمپاژ مببرد ها در طول فرایند خنک سازی صحیح به شیر های یک طرفه می باشند. اگر از این نوع شیرها استفاده نمی گردید و یا اگر این شیرهای استفاده شده داری مقاومت کافی نباشند، ممکن است که گاز در جهت عکس و لوله های فشار پایین به گردش در بیاید و موجب اخلال در سیستم گرماگیری سرخانه گردد.

اکثر کمپرسور ها مجهز به شیر های تخلیه فشار هستند تا فشار محیط مجموعه را کنترل کنند. در صورتی که فشار محیط کمپرسور بالاتر از حد مجاز برود، این شیر ها به صورت اتوماتیک باز می شوند و تا زمانی که فشار به حد مجاز باز نگردد باز می مانند صدایی بلندی که در بعضی مواقع از کمپرسور ها به گوش می رسد به خاطر عملکرد این سیستم های تخلیه فشار می باشد.

کمپرسور های صنعتی را می توان به پنج نوع کلی تقسیم کرد: کمپرسور پیستونی، اسکرول، اسکرو، روتاری، سرتریگال

کمپرسورهای سردخانه ای چگونه کار میکنند ؟

سیستم هوای خنک کننده فشرده ساز هوا می تواند دمای یک اتاق یا یک آپارتمان کامل و یا حتی یک ساختمان کامل را کاهش دهند. سیستم های برودتی با استفاده سیال های مخصوص، این سیال ها را از مایع به گاز و از گاز به مایع تبدیل می کنند. سیال ها با جذب گرمای درون فضای سردخانه ای و انتقال آن به خارج از مجوعه باعث کاهش دمای درون مجوعه می شوند.

وقتی گاز سیال متراکم تر می شوند، انرژی ملوکولی و دمای آنها افزایش پیدا می کند. ماده سیال مورد استفاده سپس کمپرسور را به صورت گاز پرفشار، گرم ترک می کند و به سمت کندانسور جریان پیدا می کند و بعد از ترک کندانسور یا همان خنک کننده های صنعتی سردخانه ها، دمای سیال به صورت محصوصی کاهش می یابد و در نتیجه موجب تبدیل گاز پر فشار و دمای بالای ورودی به مایع پرفشار می گردد.

سپس سیال مایع فشار بالا وارد سیستم اندازگیری و کنترل می شود و پس از عبور موفق به سیستم شیر فشار شکن وارد می شود که موجب کاهش فشار و دمای سیال مبرد می گردد. پس آن سیال به سمت اواپراتور جریان پیدا می کند، حال سیال به صورت گاز کم فشار، بسیار خنک به اواپرادتور می رسد. پس از عبور از اواپرادتور و جذب گرمای محیط دوباره به شکل گاز کم فشار به کمپرسور باز می گردد و این چرخه دوباره تکرار می گردد. این فرایند تا زمانی که دمای فضای سردخانه به دمای متعادل شده نرسد ادامه پیدا می کند.

تفاوت انواع کمپرسور ها چیست ؟

همانطور که پیشتر در متن بالا به آن اشاره کردیم، 5 نوع متفاوت از کمپرسور ها وجود دار که به طور معمول در سیستم های هوا ساز و خنک کننده مورد استفاده قرار میگیرد.

  1. کمپرسور های پیستونی
  2. کمپرسورهای روتاری
  3. کمپرسورهای گریز از مرکز
  4. کمپرسور اسکرو (پیچی)
  5. کمپرسور اسکرال

حرف آخر

برای خرید تجهیزات ماشین های سردخانه ای خودرو از جمله قفل و لولا، لاستیک دور درب سرد خانه ای و… میتوانید با مشاورین اساکو برای مشاوره در تماس باشید.

مهار تورم و رشد تولید


آخرین مقالات


دسته بندی مقالات


مشتریان ما

شرکت پویشگران دانش طب کاسپین

شرکت پویشگران دانش طب کاسپین

شرکت کار آفرینان سرد آذر دلفین

شرکت کار آفرینان سرد آذر دلفین

شركت طراحی مهندسی سيمان سازان

شركت طراحی مهندسی سيمان سازان

مشاوره رایگان